2009. 08. 17.

Barabás Lőrinc fújja kifulladásig

Szólj hozzám!

Barabás Lőrinc trombiásról hallottam , hogy virtuóz. Olvastam róla, hogy a magyar jazz scéna várva várt hiánypotló alakja. Beszéltem vele, szerintem laza és van mondanivalója. És jó a zenéje, de nagyon. Mostanában Londonban dzsemmel és klubbozik. Na de mi a helyzet nyugaton?
BL: Kinti zenészekkel csinálok, egy csütörtöki klub estet, ami az itthoni Random Szerdához hasonlít, tudod ez egy jammelős dolog. Egy igazi cosmopolita zenekarral játszom, van egy bristoli dobosunk egy trinidadi basszus gitárosunk egy olasz billentyűsünk és egy angol- jamaikai rapperünk. Az hogy én ott magyar vagyok, nem számít semmit. London igazi olvasztótégelye a nemzetiségeknek.
MOHA: Meg lehet élni Londonban egy random csütörtökből?
BL: Az volt a célom, hogy a zenéből tudjam fenttartani magam. Alakulóban vagyok ilyen szempontból is.
MOHA: Londonnak tetszik a zenéd?
BL: Igen, egész szépen haladunk ezzel a klubbesttel mert úgy néz ki szeretik amit csinálunk. Egy olyan helyen játszunk, ahova kétszázan is beférnek. És be is jönnek.
MOHA: Könnyűzenésznek tartod magad?
BL: Zenésznek tartom magam. Ez valahol félúton van a könnyű és a nehéz között. Hol ilyen vagyok hol olyan, de ízig vérig jazz zenész az nem.
MOHA: Mit tervezel a következő mondjuk 10 évre?
BL: Kisérletező szellemmel szeretnék sok stílust érinteni. Persze ebben benne van az is,hogy az ember jobban beletrafál, hogy valami jobban sikerül, vagy valami kevésbé jön össze. Mindig van bennem keresgélő érzés, hogy mindenféle stílusban kipróbáljam magam. Folyamtosan találok új területet, mindig írok új számokat, még akkor is, ha az előzök nincsenek teljesen kidolgozva. Az új az, ami izgat.
MOHA: Ha választhatnál valakit, akivel zenélne a Random csütörtökön, ki lenne az?
BL: Ha akárkit lehetne, akkor szerintem a Stinggel játszanék együtt.
MOHA: Amit mi meg is néznénk.
A jazz zenészekben van egy ilyen halvány lenézés a pop szakma iránt. Benned megvan?
BL: Nincs. Imádom például a minimal-elektrót vagy a gépzenéket. Az az érzésem, hogy a zeneileg talán egyszerűbbnek mondott, harmóniailag szimplább zenékben is sok olyan dolog van amiért azt nem egyszerű megcsinálni. Nem feltétele egy zenének, hogy nehéz legyen létrehozni., ahhoz , hogy jó legyen.
MOHA: Szeretnéd, hogy divat legyen a zenéd? Ami azzal jár, hogy ne mindenki értse, aki hallgatja? Számítana ez neked?
BL: Alapvetően a mi műsorunk az Eklekrtikkel részben tánczene részben egy figyelősebb dolog. Nem azt mondom, hogy megfeszülten kell koncentrálni, de nem csak a bulizásra fókuszál. Nem az a fő mondanivalója, attól függetlenül, hogy az is benne van. Nem mondom meg, hogy milyen a világ, hanem a zene elég kell, hogy legyen önmagában ahhoz, hogy értsd. Egyszerűen a zene ütemről ütemre, koncertől koncerte, számról számra változik. Hangulatok életérzések vannak benne, amit persze segít magyarázni a szövegi rész.
MOHA: Én szeretem a zenéteket. Ha ez számít.
BL: Csak ez számít.
MOHA: A trombita az olyan csajozós dolog?
BL: Alapból a szinpadi létnek ugyebár van egy varázsa. Meg itt van a zene, ami persze vonzó. Igen mondhatom, hogy ez egy csajozos szakma. Ez van.
MOHA: Kell annyit gyakorolnia egy trombitásnak mint egy billentyűsnek?
BL: Trombitánál is sokat kell gyakorolni, mert azok az izmok amivel megszólaltatod, azokat máskor nem nagyon használod.
-És akkor játszott nekem a Lőrinc. Vagyis saját bevallása szerint lenyomott egy billentyűt. Aztán pedig többet, ezt persze már nem volt szükséges bevallania.
MOHA: Hol képzeled el a jövőt? Külföldön?
BL:A távoli jövőt itthon, a közelit még Londonban.
MOHA: Az ismertség nem hiányzik?
BL: Az a része nem hiányzik, hogy felismerjenek. Jó egy kicsit kivülről látni az itthoni dolgokat, hogy mi hogyan merre halad. És persze jó haza jönni is.
Most másfél hónapot Pesten vagyok, mert fesztiválozunk és csináljuk az új lemezt. Épp a szintetizátoros ügyeket intézzük. Még idén megjelenik az album.
MOHA: Akkor láthatunk mostanában itthon?
BL: Szeptemberben Ünnep lesz az a38.-on. Az Új Buda Jazz Fesztivál keretein belül játszunk a kinti randomosokkal. Lesz még Smárton trió+1 , Eklekrtik, tőlünk minden. Premecz Matyi kollégámmal kettő koncertet nyomunk le aznap este.
Rendben akkor , ezt élőben szeretném hallani.