2009. 11. 23.

Légy résen!

1 komment
Gondoltuk volna, hogy a cím a cserkészszövetség jelmondata? Vagy, hogy a cserkész törvény kategorikusan kimondja, hogy egy cserkész vidám és meggondolt? Mindez színtiszta igazság. Én már nem csak sejtem, de tudom is, hogy valami olyasmi tudás birtokában van ez a sokszor romantikusnak tűnő mozgalom, amit mi kivülálló emberek csak irigyelni tudunk. Közösségben élni, ez jelenti a modern világmegváltást. Legyen szó nevelésről, környezetvédelemről, hittről, ezek közösség nélkül elképzelhetetlen fogalmak. A cserkésztiszti fogadalmuk szerint, mindent lehetőt megtesznek, hogy másokon segítsenek. Ezt csak becsülni lehet. Ilyenek a cserkészek, őszinte csillogó szemű emberek.
Az egyik péntek délutánom valami olyasmit tartogatott nekem, ami képes volt megnyugtatni, hogy mégsem a Play Station 2 az új építőkocka. Létezik még tartlamas, kreatív nevelés, ahol a játék folymatos az elvek mégis 100 évesek. A Báthory László cserkészcsapatban jártam, ahol olyan nevekkel találkoztam, mint Kókusz vagy Grizli örs, nyakkendőharc vagy Draco űrbázis. A műegyetemista és csapatfőnök Szentiványi Matyi kalauzolt a templomi alagsor pöttömnyi szobái között, ahol a karkötőkészítés volt a leghagyományosabbnak mondható gyerekprogram a világ talán legszigorúbb tradicionális közösségében. Matyi szerint itt a fantázia a kulcsszó. Az 1 éves programot egy keretmesébe illesztik, így egy cserkész az ókori Egyiptomtól akár a Dracó űrbázisig is eljuthat. A lényeg hogy a nevelés, legyen az erkölcsi vagy hitéleti, játékos keretek között zajlik. Egy kiscserkész úgy tanulhat meg alapvető emberi szabályokat illetve válhat eggyé eszmékkel , hogy észre sem veszi. Hisz a közösség és az ideológia egy. Hogy egy kicsit jobban belelássunk ebbe a zárt szervezetbe, felkerestem a cserkész szövetség elnökét Buday Barnabás lelkészt, akiről őszintén mondhatom, hogy hitelesebb embert valószínűleg nem találhattam volna a témában. Szerinte a cserkészet az, amiért hajlandó vagy tenni, amiért hajlandó vagy ingyen tenni, miközben még élvezetet is találsz. Saját bevallása szerint, fogalkozási ártalom, hogy sokat beszél. Igaz de, az is, hogy többet értesz meg a világból, ha figyelmesen hallgatod.
Moha - 100 éves multú közösségről beszélünk, eljött már az ideje a modernizációnak?
Buday Barnabás - Nem fogjuk elvetni soha, azt ami régi, de úgy kell használnunk, hogy megmaradjon a lényege. A cserkészetnek hihetetlen méretű az öröksége, amit ez a 100 év összegyűjtött nekünk. A rendszerváltás után ez volt az első társadalmi szervezet ami újraindult. Nekünk ez hihetetlen fontos, mert mutatja a demokráciában lévő legális helyünket. Változásnak tekinthető, hogy a 2006-os választáson, olyan vezetők kerültek pozicióba, köztük én is, akik a mozgalomban nőttek fel. Mi tudjuk, mire van szükségük a cserkészeknek.
Moha - Mik lehetnek egy mai cserkész igényei és mik a vezetők elvárásai?
B.B. - Azt szeretnénk, hogy ne a “jó cserkész” sztereotípia szerepeljen a kötudatban. A jól ismert közhely, hogy “kiscserkész vagy, akkor tegyél egy jó cselekedetet”. Ha tudatosan a korosztály igényeit szolgáljuk, és tudjuk, mire van szükségük, legyen szó barlangászásról, félelem leküzdésről, túlélőtúráról, és igazán erre koncntrálunk, akkor jó úton járunk. De nem feltétlenül új úton, hisz régen is megvolt az efajta közösségi élmény. Most azt a részét kell kihangsúlyozni ami manapság divatos. Bár Bungee Jumpingot nem fogunk szervezni, mert az öncélú, azzal nem fejlesztem az illetőt, hanem csak a “fun” részét viszem. Nekünk ez nem elég.
Moha - Mi lenne akkor a mögöttes tartalom?
BB - Ha a csapatban csak menetelnek az egyenruhában , de nincs semmilyen közösségi móka, az nem jó. De az sem, ahol csak a buli meg a szórakozás létezik, minden nemű tartalom nélkül. Ez így üres. Ezt a kettőt úgy kell összekeverni, hogy ne legyen eröltetett, de mégis úgy érezzük, hogy szellemi pluszt kapunk.
Moha - Hogy jött létre a szervezet?
BB - Magát a cserkészetet egy katonatiszt találta ki, név szerint Baden Powel, aki egyszerűen azt tűzte ki célul, hogy a társadalom számára, olyan állampolgárokat képezzen, aki megállják a helyüket. Mondhatjuk úgy, hogy hasznos embereket. Nézzünk csak körül, erre mindenhol szükség van. Rettentő kevés ember rohangál körölöttünk, aki képes felelősséget vállalni. A cserkészet efelé írányít. Gondoljunk bele, ha egy 10 napos nomád tábort valaki “túl él”, sőt még élvezi is, akkor nem csak úgy jön haza, hogy tud főzni, tüzet rakni, nem keveri össze az erdei cseresznyét a fenyővel, hanem képes volt teljesíteni a rá szabott feladatot, csapatban dolgozott és sikeresen teljesített.
Moha - Az igazi életben ez hol hasznosítható?
BB - Vegyünk egy teljesen egyszerű sziuációt. Egy állásinterjún is azt nézik, hogy ki milyen szeperet visz. Ha túl erőszakos vagy és látszólag megoldottál minden létező kérdést, akkor rögtön kihúznak, mert nekik nem főnök, hanem együtt dolgozó kell. Erre nevel a cserkészet.
Moha - Mennyire tekinthető kereszténynek a szervezet?
BB - Nyilván megfelelően keresztény az alapanyag, nem csak római katolikus hanem minden más is. De ha egy muszlim jelentkezik, ő is lehet cserkész. Minden tekintetben az a kérésünk, feltételünk, hogy kötödjön egy vallási közösséghez. Volt példa olyan esetre, hogy jött egy nagyszájó kamasz, azzal a határozott kijelentéssel, hogy ő buddhista. Barátom semmi gond, legyél buddhista, találj magadnak egy buddhista közösséget, ott köteleződj el, vállalj szerepet, vállalj felelősséget, aztán gyere vissza és szivesen látlak. De az úgy nem működik, hogy keresztény háttérrel, elmegy a keleti vallások írányába, mert az izgalmas, de közben nem képes megérteni a lényegét és a mélységét. Mellesleg ez minden vallásban rettenetesen nehéz. Ugyanolyan taszító lehet, mint a kerszeténységben, mivel mi emberek a könnyű dolgok felé indulunk. Amíg ezt az utat nem járja végig, addig nem képes felelősséget vállalni a nevelésért.
Moha - Hogy jellemeznéd a tipikus cserkészt?
BB - Unalmas sztereotípia, de azt mondják, hogy az átlag cserkész, budapesti, katolikus egyetemista fiú. Nem azért, hogy ha te lány vagy, vidéki és protestáns vagy esetleg lazán kötötő, akkor nincs köztünk helyed. Csak így alakult, ez van.
Moha - Miben kéne változtatni a mozgalomban?
BB - Rengeteg mindent kéne vagy lehetne máshogy csinálni. Itt van például a cigány misszió kérdése. Annak idején, amikor a Gyurcsány elnök úr Ifjúsági Miniszter volt, felvetette nekünk, hogy foglalkozzunk a cigány gyerekekkel. Ezt lehet vállalni, de csupán egy szeletként. Nem úgy , hogy a cserkészet mostantól kizárólag a társadalmilag lesüllyedt réteg nevelésével foglalkozik.
Moha - De lehetne a társadalmi felelősség vállalási program része!
BB - Igen, lehetne a része. De nekünk alapvetően nem ez a központi történetünk, hivatásunk. A küldetésünk az, hogy akik jelentkeznek hozzánk, hogy átéljék a 6-22 éves korig tartó jellemnevelési tréninget, meg tudják valósítani a kilépésük után azokat a célokat, amiket 100 évvel ezelőtt kitaláltak.
Moha - Ez egy világméretű szervezet, milyen csereprogramokban vehetnek részt a cserkészek?
BB - Rengeteg lehetőség létezik. Vegyük csak a 4 évente megrendezésre kerülő jamboreekat. Persze nagyon nem szeretjük azokat a gyerekeket, akik tourist officeként szeretnék használni a szövetséget. Hogy a nemzetközi táborokban ott vannak, amúgy meg itthon nem dolgoznak. Az az ideális, ha valaki a csapatában aktív, és esetleg egyszer-egyszer részt vesz egy külföldi programban. Ha pedig tudatosan rááll erre az irányra, akkor természetesen viheti a külügyeket, de az egy másik történet.
Moha - Sokszor egy kalap alá veszik a cserkészeket az úttörőkkel. Milyen a viszonya a két közösségnek?
BB - Az úttörőkkel az a baj, hogy a vörös mozgalom a háború után beolvadt a cserkész szövetségbe, átvéve a fogalmi rendszerünket és az egyenruhánkat. A valláson alapuló ideológiát kicserélték a kommunista eszmékre. Ez a hatalmas különbség. Mindezt nem úgy, hogy azt mondta nekünk az “Állam Úr”, hogy gyerekek itt vagytok 50 ezren, 200 ingatlannal, miliárdos vagyonnal, van jogotok az önrendelkezésre. Nem, összeolvadtunk és az egész vagyon az úttörő szövetség kezére került. De ezt természetesen az úttörők máig tagadják. Még az úttörő vasút ötlete is tőlünk származik.
Moha - Jelenleg hogy áll a helyzet?
- A rendszerváltás után az úttörő mozgalom fura módon kezdett elszivárogni, eltűnni. Úttörőt manapság nem igen látni, és nem azért mert nem kell hordani a piros nyakkendőt, ami érthető, mert a kommunista rendszer jelképe. Ettől függetlenül a mi kárpótlásunkról a mai napig szó sem volt, ez a vagyon visszaszerezhetetlenül magánosítva lett. Mégis az úttörők azt mondják, hogy nekünk mennyi mindenünk van. Mint például a székház, amit az Antal kormánytól kaptunk. Olyat nem nagyon tudok elképzelni, hogy kimondjuk, nyilvános bocsánat kérés nélkül, hogy megbékéltünk.

A másik oldal: Az Úttörők

Az 1946-ban alakult úttörő szövetség, az induláskor minden nemü kommunista eszmét nélkülözött. Ha az évszámot nézzük ez teljesen egyértelmű, mondja el Rácz Péter az úttörő szövetség elnöke. A mozgalom a szabadság és a közösség egymást kiegészítő alapeszméjére épült az ötvenes évek közepéig. Az elhidegülés a személyi kultusz megjelenésével kezdődött, amikor átvették a kommunista rendszer gondolatait. A vörös nyakkendő, sem volt mindig vörös. Az alapkoncepció szerint a háborúban lelőtt ejtőernyősök színeit viselték.
A cserkész ellentétről faggattam, de nem igazán tudott mit kezdeni a problémával , hisz ő ezt önmagában nem tartja annak. A fiatal vezetőkkel történt megbeszélések alapján, biztos benne, hogy őket ez a jellegű ellentét semmilyen szinten nem nyomasztja. A kérdésre, hogy ő mit érez a kérdéssel kapcsolatban a válasz egyértelmű volt. Kissebb gondja is nagyobb annál, hogy ezzel foglalkozzon. Boldogok lehetnek a cserkészek, ha ez az egyetlen problémájuk. Véleménye szerint ez az “ öreg” cserkész generáció vesszőparipája. Abban biztos, hogy a cserkész vagyon méretéről, sorsáról dokumentációk nincsenek, de megnyugatóan tudja állítani, hogy a javak kizárólag a fiatalok sorsát szolgálta, bárki kezébe került is. A cserkészet hivatalos úton is belegyezett az összeolvadásba, természetesen csak politikai indítatásból, ez nem vita. De szerinte is rossz érzés okozója lehet, ha a történet sematikus leegyszerűsítése él még egyes cserkészek szívében.