2010. 08. 02.

Zúg az Égbolt! (Vasárnapi Hírek, július 24)

1 komment

A felszállás lehetőség. A leszállás kényszer. Ez a mottója annak a hivatalosan is lajstromba vett 1565 kisrepülőgép tulajdonosnak aki megszállottan repked az ország felett. Ma már nem a hollywoodi filmekben látott sztár allüre a magán repülő, hanem az elérhető magyar valóság. De képesek vagyunk kezelni ,mi zabolátlan nemzet ezt a légből kapott felelősséget? Nem úgy tűnik, balesetektől zeng a sajtó.
„Luxusautómat cserélném magángépre“ szólhatna a hírdetés! Az üzlettel pedig mindkét fél jól járna, hiszen a járművek piaci árai egymás felé közelítenek! Elérhető égi átok! Legalábbis az elmúlt két hetet szemlélve. Egy Cessna a III. kerületben egy hétvégi ház udvarára zuhant. Három fiatal meghalt. Egy másik kisrepülőgép röviddel a felszállás után Balatonkeresztúrnál csapodótt az M7es autópálya mellé. Túlélték. Pénteken egy tanulógép csúszott meg a felázott talajon. Túl sok a hír a légtérben. Az ok pedig, emberi mulasztás. Nálunk a vagánykodásnak van kultúrája. Magyar módra belevágunk, mert megtehetjük, de az alázat az új dolgok iránt elmarad. Ráadásul a hatóság sem segít a helyzeten. A repülési szabályozás körül óriási vita bontakozott ki a hónap tragikus eseményei miatt. A légi közlekedés fejlesztésével kapcsolatos feladatok ellátására kinevezett miniszteri biztos Márton Attila szerint pedig elég lenne, ha a meglévő szabályokat betartanák a sokszor önjelölt pilóták. A jelenleg életben lévő rendelet szerint a kisgépek ezer láb magasságban, megközelítőleg 300 méter körüli szinten közlekedhetnek Budapest területe felett. Számunkra ez azt jelenti, hogy lakott terület fölött is repkedhetnek. Ez a magasság pont ahhoz elég, hogy siklórepüléssel ki tudják manőverezni a kényszerleszálláshoz szükséges helyszínt. És ha mégsem elég!? Mi kell ma ahhoz, hogy hivatalosan is a kezünkbe kerülhessen a saját bejáratú botkormányunk? A felhők feletti habkönnyű élvezethez szükségeltetik egy orvosi vizsgálat, százötven-kétszáz órás tanfolyam, és négy vizsga. Ez az elméleti alapja a repdesésnek. A jogosítványhoz még kell gyakorlati oktatás, illetve elfogadható technikai érzék és megfelelő mentalitás. Mindezt megfejelve még 10 óra hibátlan repüléssel, miénk a horizont! Nekem ez rendes tanulószobának tűnik. Mégis, mi lehet akkor a gond a pilótáinkkal? Ki vannak képezve, a szabályok le vannak fektetve. Alázat, önuralom, felelősség. Ez a biztonságos égi álom receptje!