2012. 12. 30.

Lapsirató

Szólj hozzám!

Egy világ áll a koporsó felett, és bambán néz a mélybe. Igaz, hogy nem volt fiatal, egészséges sem, mégis váratlan gyorsasággal jött el a vég. Tájékoztattak minket fentről, hivatalosan, hogy ennyi volt. Sokan öngyilkosságot sejtettek a szikár nekrológ hátterében, igen, talán jobb is nem kiteregetni az ilyesmit. Mások lélektipró eutanáziára gyanakodtak, rossz állapotban volt, nem lehetett titkolni. De olvastuk rendületlen. Az optimisták - mint én - pedig tudják, hogy ez bizony egy sajátos reinkarnáció első mozzanata. Mostanság ilyen a fejlődés.

Januártól kizárólag digitális formában jelenik meg a Newsweek magazin, és ezzel majd 80 év után megszűnik az amerikai közélet meghatározó hetilapjának nyomtatott kiadása. Minden olvasó, aki éppen újságpapírt szorongat, morzsoljon el egy könnycseppet, vagy hajtson egy szamárfület. Egy korszaknak vége.
Igazából senkinek sem fog hiányozni – kommentálta tüstént a konkurencia a szomorú esetet, bár hangjában felrémlett egy cseppnyi önsajnálat, nyálazta ő is már egy évtizede Amerika papírhangját. Az biztos, hogy a családja nem törődött vele, igaz meggyászolják, ahogy illik, de titkon örülnek, hogy vége. Egyetlen ember van, aki soha, nem tudná ezt kiheverni, de ő már elment: Sidney Harman. Az amerikai milliárdos alig két éve vásárolta meg a gyötrődő hetilapot, az 50 milliós adósságát átvállalva épp egy dollárért a Washington Post-tól. Na, ő szerette a Newsweeket. Ám tavalyi halála után a család szigorúbb fele úgy döntött, felhagy a lapszámról-lapszámra terebélyesedő veszteség finanszírozásával. Ha emberileg nem is, üzletileg érthető. A Newsweek példányszáma a 2005-ös három millióról mára a felére esett, a hirdetési árbevétele pedig 30 százalékra töpörödött. A világ még boldogtalanabb fele összetett kézzel sóhajt fel ilyen adatok hallatán. Ám ez Amerika, a válság gyakorlatiassá teszi a túlélőket. A kézzel fogható Newsweek halála lakmuszpapírént méri a sajtópiac állapotát. Temessük el a Gutenberg Galaxist, ha már így szépen összegyűltünk? Talán még korai, de a gyászszertartás költségeiről már érdeklődhetünk. Az utóbbi 100 évben a lapok fontosságát a gyors információvadászat jelentette, ami a megfoghatatlan online világban köddé vált. Már maga a verseny sem létezik. Vélemények, kommentek feszülnek csak egymásnak egy kevéske olvasói figyelemért.

Csak hát, amit egyszer már ingyen adtak, azért soha nem lehet pénzt kérni. Az egész kommunikációs ipar azt keresi, hogy lehetne az internetet pénzre váltani. A Newsweek is megpróbálja, még árulja a hagyatékot. A Newsweek Global egy-egy számát 4,99 dollárért – ugyanannyiért, mint korábban a nyomtatott változatot – kínálják az interneten. Amit a Newsweek tett, gondolt és létrehozott, az befészkelte magát majd három nemzedék gondolatai közé. A márka örök.