2015. 03. 07.

Ki vagyok?

Szólj hozzám!
Mark Zuckerberg Barcelonában
A mobilod te vagy. Óriás teremben csillogó ledeken virít az üzenet, stroboszkópok pumpálják a lényeget az agyakba, mellé üvölt a basszus. Furcsa állapot. Közben mindenki szorongatja “önmagát” a kezében, mobilról tudósít, hol is van, kit és mit is hallgat. De erről tényleg beszélni kell. Korunk egyik nagy teremtője, Mark Zuckerberg látványos felvezetője zajlik a színpadon. Pár éve még nagy sikerű sci-fit ihlethetett volna a jelenet. De a 2015-ös Mobil Világkongresszus (MWC) maga a valóság.

Aztán megérkezik ő, a szürke pólós, mosolygós milliárdos, a Facebook atyja, online napjaink egyszemélyes rendezője. A Facebook rég túl van már az egymilliárd felhasználón, s mint kiderül, már nem emberben, hanem földrészekben gondolkoznak.

"Az ember hálózatban él. Ilyen a család, a munkahely a barátok a klubok, megannyi csoport, amely körülvesz minket. A hétköznapok a Facebookra költöztek. Most ott beszélünk, szervezünk, hirdetünk. Mindezt egy helyen."- kezdődik a sűrű fél óra.

Mark Zuckerberget a színpadon a világ legnagyobb mobilszolgáltatói veszik körbe. Úgy ül ott, mint a Messiás, mindenki tőle várja a megoldást. A legjobb persze az lenne, ha valami közöset találnának ki. Mármint a haszonra, mivel ezidáig Zuckerber és a Facebook fölözött le csaknem mindent. A hálózatépítők pedig öntötték a pénzt a fejlesztésbe, de ezt mintha másnak tették volna. Nem őszinte a rajongás. Pedig tény, a Facebook hozta el nekik a lehetőséget, hogy mindenkit rászoktassanak a netezésre. A fejlődő országok kerültek a fókuszba, hiszen ott rejlik még az a maradék 20 százalék – akik nem kötődnek online hálózathoz. Az egész távközlési iparág arra törekszik, hogy ez változzon. A Facebook és a partnerei az Internet.org nevű projekt keretein belül nyújtanak ingyenes szolgáltatásoknak, Afrikában például egészségügyi információk elérését biztosítják. Tanítanak, tágítják a hálózatot, cél a 100 százalék.

Engem az intró nem hagy nyugodni: a mobilunk tényleg mi magunk vagyunk? A benne rejlő adathalmazból alakulunk, tényleg megszületett az Én2.0? A Foresight Future Identities (2013) a következő tíz évre azt jósolja, hogy az internet nem egy újfajta identitást termel, hanem abban játszik szerepet, hogy felismerjük: kulturálisan és kontextuálisan sokkal összetettebb jelenség a személyiség, mint azt korábban gondoltuk. A jelentés arra a következtetésre jut, hogy az offline és az online identitás megkülönböztetése a következő évtizedben már lényegtelenné válik, s a lét különböző aspektusai digitálisan jelennek meg. Igen, itt Barcelonában minden erről szólt. Egy "share" napjaink legpuritánabb önkifejezési formája.